SEBASTIAN
- en
følsom mastodont
|
Med Klokkeren fra Notre Dame fortsætter Sebastian sin udforskning af sig selv som komponist og af verdenslitteraturen som uudtømmelig idébank |
|
Jorden
er rund og alting mødes igen, bare man venter længe nok. Det ser man i
disse dage, hvor den 117. danske opsætning af »Jesus Christ Superstar«
falder sammen med teatertruppen Mastodonternes verdenspremiere på
Sebastians musical »Klokkeren Fra Notre Dame«, bygget over Victor
Hugos klassiske roman; og netop Andrew Lloyd Webbers legendariske
musical var ouverturen til den unge Sebastians karriere. I december 1971
gik den dengang knap 22-årige så godt som ukendte Knud Christensen til
optagelsesprøve i Falkoner Teatret, hvor Bent Mejding søgte nye
talenter til tidens største musicalsensation – Frelseren som rockstar.
Knud Christensen, som lige havde udgivet singlepladen »Lossepladsen Bløder«
under navnet Sebastian, spillede Arlo Guthrie’s »Coming Into Los
Angeles« til den audition, der sikrede ham jobbet som korsanger. Mødet
med teaterverdenen vendte op og ned på Sebastians forventninger til,
hvad en sang kan gøre ved dem, der lytter. Musik kunne jo være ligesom
at gå i biografen, opdagede han. Den satte billeder igang – billeder,
scenerier, tableauer, der nærede og udfordrede fantasien, og for
Sebastian blev mødet med musicalformen også mødet med en musik, der
ville noget mere end rockens regelrethed. I musicalen kan vidt
forskellige genrer mødes uden at blive skammet ud af tidens skiftende
smagsdommere, og samtidig blev arbejdet blandt ’apostle, præster,
romerske soldater, tiggere og købmænd’ for den unge Sebastian en påmindelse
om holdarbejdets betydning og glæde. Her betød stjernen lige så meget
som vandbæreren. Og mellemstykket var lige så afgørende for helheden
som det ørehængende refræn. De erfaringer har aldrig sluppet sit tag
i Sebastian, uanset hvor mange hits og hvor megen enegang, det ellers er
blevet til.
I 1978, midt i
karrieren som rockstjerne, bliver Sebastian igen indhentet af ånden fra
Jesus Christ Superstar, da han i samarbejde med en af vennerne fra
dengang sætter ungdomsmusicalen »Tilsammen« op. I arbejdet med de
unge amatørentusiaster fra Sundby Algård genfinder Sebastian den
oprindelige beruselse ved sammen at få et projekt søsat og glæden ved
at se, at det holder vand. I 1996 er der dømt déjà vu, da han bliver
kontaktet af de lokale, professionelt tænkende og arbejdende amatører
fra Mastodonterne, og han giver en hånd med i instruktionen af deres
opsætning af hans musicalsucces »Cyrano«. Pludselig genoplever
Sebastian en arbejdsproces uden kruk, men kun med en uskrømtet
begejstring over sammen at nå i mål. Samarbejdet med Mastodonterne blev
formaliseret med 1998-friluftsopsætningen af »Ronja Røverdatter«
og fuldbyrdet i 2000 med »Den Ny Cyrano« i Cirkusbygningen, som blev så
stor en succes, at der ikke var langt fra idé til virkelighed, da
tanken om en musical, specielt skabt til Cirkusbygningens enestående
rum, undfangedes. Illustrerede
klassikere
Som dreng skar
kostskoledrengen Sebastian ikke skibe. Han begravede sig i Illustrerede
Klassikere, tegneserieversioner af verdenslitteraturens greatest hits,
og pløjede sig siden igennem originalforlæggene, bog for bog, opslugt
af andre verdener, fascineret af, hvor ens menneskeskæbner alligevel
er, trods århundreders forskel. Samtidig fandt han hurtigt ud af, at
han ikke var som de andre. Den erkendelse satte Sebastian igang som
sangskriver, og måske er fornemmelsen af ikke helt at høre hjemme på
parnasset, trods alle hædersbevisninger gennem årene, noget af det,
der får ham til at føle sig så meget på bølgelængde med »Klokkeren
fra Notre Dame«. Quasimodo er jo en rigtig rock & roll figur, en outcast,
’en grim ælling’ med et hjerte af guld og en trang til at blive hørt
og forstået, der overskrider alle grænser. Sebastian er ikke selv i
tvivl om, hvad han føler for projektet, som i sin grumme skønhed og
lidenskabelige vildskab vil overraske de, der kun kender fortællingen
fra Disneys tegnefilmfortolking. »Det er det største musicalprojekt,
jeg har været involveret i, det overstiger alt andet, jeg tidligere har
lavet,« siger han: »Vi benytter en helt utraditionel arbejdsform, idet
prøverne har været igang i flere måneder. Det har betydet, at jeg har
kunnet skrive i højere grad til de medvirkende efter at have ser
mulighederne i prøveforløbet,« siger Sebastian, som normalt ikke
overdoserer sin ros, men ikke er bleg for at kalde arbejdet med
’Klokkeren’ for en »utrolig kreativ proces med en stor
synergieffekt, parret med en utrolig begejstring for sangene og
historien.«
Før nogen tænker ’salgssnak’, skal det lige med, at de ord
kommer fra et menneske, der er kendt som kontrolfreak og førhen havde
for vane at indspille stort set perfekte demobånd, som de indforskrevne
musikere så groft sagt bare havde at kopiere. Så der er tale om stor
tillid, når samarbejdet mellem Mastodonterne og den musikalske
mastodont fungerer på så lige vilkår, at det for en udenforstående
ved gennemspilningen af de færdige kompositioner til Klokkeren nærmest
virkede som om de unge con amore-sangere havde været med til at skrive
sangene. Så glade var de for dem. Det var Sebastian også. Og han burde
da ellers have en vis ret til at være lidt blasert med det bagkatalog
af sange og succeser. Langt
fra rockens alfarvej
Det første hit er
det sværeste. Når man har skrevet det, er det enten eller. Enten
lukker det op for meget mere. Eller også var den sang, den eneste åbning.
For Sebastian blev det fra midt i 70’erne stadig tydeligere, at
rockbranchen for ham havde flere begrænsninger end muligheder.
Forudsigeligheden i systemet gik ham på, og sløvede ham som komponist.
Og han begyndte at kigge sig om efter udfordringer. Han fandt det i 1978
i mødet med teaterdigteren Bertolt Brecht, hvis digte han satte i nye
toner, langt fra rockens alfarvej. Resultatet, albummet »Tiderne
Skifter«, kom bag på kritikerne. Og vel også bag på Sebastian, som
kompositorisk gik ad nye veje, der mindede meget lidt om den guitarbårne,
folkesangertraditionelle rock. Arbejdet med Brecht smittede af på
albummet »Cirkus Fantastica«, der i mangt og meget var en minimusical
om livet i virkelighedens fantastiske manege, som en anmelder skrev. I
1980 tager Sebastian endnu et skridt væk fra solistrollen, da han i tæt
og inspirerende samarbejde med teatergruppen Rimfaxe får opført sin
musik til H.C. Andersens »Nattergalen«. En ny dansk musicalkomponist
er født. Foreløbig uden at skilte med det. Der var en rockkarriere,
der skulle passes og platinplader, der skulle pudses, men inde i
Sebastians baghovede lagrede sig den erkendelse, at han godt kunne løse
en bunden opgave uden at lægge bånd på sit talent. I 1985 sprang han
ud som musicalkomponist med »Skatteøen«, som både blev en succes i
100.000 eksemplarers-klassen, et karrierespring for mange af de
medvirkende sangere og et skoleeksempel for de mange rundt omkring på
skoler og ungdomsinstitutioner, der efterlyste noget mere nært og dansk
at synge ved de årlige ’skolekomedier’. Samtidig blev det for
Sebastian signalet til et gearskifte. Rocken havde ikke længere hele
hans opmærksomhed, og siden 1990-albummet »Miraklernes Tid« har han
som noget så paradoksalt som en generøs individualist mest skrevet
musik til andre. Med stilistisk dødsforagt for tradition og vanetænkning
på Et Eventyr, hans ikke-opførte kgl. ballet. Med en barnlig
mundrethed og uforglemmelig undren på »Ronja Røverdatter« og »Pippi
Langstrømpe«. Med sikker dramaturgisk tæft og en Benny Andersson-Björn
Ulvaeus-sammenlignelig melodisk substans på »Cyrano«, der rummer
sange, der var blevet verdenshits, havde de været skrevet af andre end
en leverpostejsfarvet dansker fra Nordsjælland. Nu må de ’nøjes’
med at være blevet set og hørt af millioner af danskere. Det siger en
del om manglende udsyn, at Broadway og West End endnu ikke har kendt
deres besøgelsestid. Den
moderne musical
Man kan sagtens indvende, at Sebastian burde se og få skrevet sig en musical om det moderne menneske eller bare om sin egen generation, måske en ’West Side Story’ for 68’erne, men man kan lige så godt fremhæve, at Sebastians musik er den perfekte modpol til den globaliserede, samlebåndsmusical, der går lige godt i Saigon, Sæby og Seattle. Sebastian er dansker. Det kan høres. Hans musik emmer af både Oehlenschläger-guldalder, 30’erne, Højskolesangbogen og hippiedrømme, men den går ikke af vejen for det store filmiske schwung, der kendetegner genrens internationale mestre. Han kan det der med at lade ledemotiverne leve deres eget liv, kan det der med at spille på alle de registre, han får forærende via de medvirkendes forskelligheder, og han evner at få det hele til at hænge sammen i modsætning til så megen anden musicalmusik, der ellers former sig som mange lave tuer mellem alt for få højdepunkter. Sebastians musicalmusik er et højdedrag i ikke bare dansk musik, og det ligger der, fristende for enhver at bestige. Belønningen får man ved at genfinde melodien i sig selv. Som han sang engang – »du er ikke alene«. |
||
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
Torben Bille har bl.a. skrevet biografien Sebastian (1985), det kommenterede sangudvalg Dans Med Mig – Sebastians største sange og historien bag dig (1992) samt festskriftet Sebastian – 50 år (1999). Han er til daglig nyhedschef på dagbladet Information. |